Baggrund

Født i Vestjylland i Bramming. Opvokset på en gård med en kreativ far der kunne lave armbånd af horn og halskæder af rav. Han var også klar når man manglede et par knapper til en hjemmesyet kjole eller til en strikketrøje. Min søster Annette Holdensen blev også en påvirkning indenfor håndarbejde, både med broderi og vævning. Hun banede vejen for mig så også jeg kom på højskole i Sverige.

Smykker udlånt af Kila Jewels Copenhagen
Smykker udlånt af Kila Jewels Copenhagen

USA og Mexico

Senere rejste jeg til USA som au pair pige i et år. Derefter rejste jeg på tur med greyhoundbus over USA. Jeg opsøgte indianerstammer i New Mexico for at opleve deres kultur med stærke traditioner i smykker og dans. Turen gik videre til min fætter i Canada som havde et par venner der skulle til Mexico. Jeg sad på med dem. I Mexico oplevede jeg igen indianernes spændende, og anderledes håndværkstraditioner. Arbejdede min vej hjem på DFDS fragtskib som kahyts- og salondreng.

I lære som sølvsmed og guldsmed

Efter hjemkomsten fra USA og Mexico blev jeg interesseret i at komme i lære som guld- eller sølvsmed. Det blev til sølvsmed, i første omgang hos Hingelberg i Århus i to år. Jeg forhandlede med Bent Exner, som jeg traf på skolen i Valby. Han underviste på Guldsmedehøjskolen mens jeg gik på lærlingeskolen. Helga og Bent Exner blev mine læremestre de næste to år både i smykke- og korpusteknikker. Vi lærlinge blev indført i fremstilling af kirkesølv såvel som smykker og unika til kunder. Vi var også med hele vejen fra forarbejdning i værkstedet til en udstilling på Kunstindustrimuseet i København.

Se mere om læretiden her

Dåbsfad, Nørrelands Kirke – Udført kirkesølv af Helga og Bent Exner. Jeg lavede dåbsfadet.
Dåbsfad, Nørrelands Kirke – Udført kirkesølv af Helga og Bent Exner. Jeg lavede dåbsfadet.
lisbet-silver-paa-baaden

Båden og havet

Det var i de år jeg traf min kommende mand, Robert Silver, i Ålborg Havn, hvor han var på gennemrejse med en gammel Colin Archer, der skulle videre til USA. Det resulterede i at jeg havnede i San Francisco i to år efter endt svendebrev i Danmark. Fra San Francisco gik vejen til Svendborg hvor jeg med familie har boet og haft værksted i 42 år.

Se mere om havet som inspiration

Guldsmedehøjskolen

Udfordringer var der nok af, men jeg længtes efter at komme i gang på værkstedet igen, og beslutningen om at søge ind på Guldsmedehøjskolen i København blev taget. Altså en toårig flytning fra Svendborg med båd, barn og mand i en lille lejlighed.

Det fik mig tilbage i faget, og de to år gik hurtig, dog med et afbræk på en sommersejlads i skærgården i den hjemmebyggede båd. Den inspiration at være i elementerne var af stor betydning for min tilstedeværelse som formgiver efterfølgende.

Se mere om guldsmedehøjskolen her

armbaand-pris-2
vikingesmykker-14

Vikingesmykker

Et års tid efter Guldsmedehøjskolen blev jeg tilbudt et job på Fattiggården, som er en del af museet i Svendborg. De havde en nedlagt guldsmedje som skulle levendegøres, og jeg havde frie hænder til at lave hvad jeg ville.

Det var da jeg så et billede på en planche af Iholmfundet, at jeg besluttede at studere vikingesmykker, dvs. selve konstruktionen af dem. I Iholmfundet var der et armbånd, som mindede meget om mit design, som jeg havde skabt på Guldsmedehøjskolen.

Se mere om vikingesmykkerne her

Broderede smykker

Da jeg boede i Svendborg, var jeg med i flere udstillinger og havde mange udfordrende bestillingsopgaver, som har præget mit design gennem årene. Bl.a. var jeg med på udstillingen for 200 års markeringen af Stavnsbåndets ophævelse på Gammel Estrup museum.

Se mere om broderede smykker her

broderi-sh
hestehaar

Hestehår og amonitter

Gennem samværet med Fynske kunsthåndværkere som jeg udstillede med i en årrække, blev jeg inspireret til at bruge hestehår i mine smykker. Jeg farvede også hestehår for at opnå de farver der samspillede med farverne i smykket. Det kunne være farver på rav, amonitter (forsteninger), og sneglehuse som var brugt.

Se mere om hestehår og ammoniter her